Hafjell uge 11 og 12. 1999

Af Finn & Tina Crusell

Vi var 6 vogne, der havde bestilt plads på Hafjell Camping i uge 11. Vi har været på Hafjell sammenlagt i ca. 6 uger, dog i hytte. Så vi kendte området. Nu var det spændende om de andre blev ligeså begejstrede som os.

Vi var 4 vogne, som tog af sted torsdag aften og mødtes ved Uttevalla, hvor vi overnattede på en parkeringsplads. Vejret hele vejen op var perfekt, kun svag vind og høj klar sol. Vejen til Hafjell er god – E6 hele vejen. Hafjell ligger ca.2 km. fra afkørsel af E6.

Vi ankom til campingpladsen mellem kl.13.30 og 15.00, og fik anvist 6 pladser på rad og række. Vi fik sat telt op i fint vejr. Udsigten var perfekt – vi kunne fra vores sidegrupper i camping-vognene se lift og pistsystemet.

Lørdag drog vi ud på ski og ved middagstid ankom de sidste to vogne. Natten til søndag dalede ca.10-15 cm. Sne. Smukt syn at vågne til !

Hovedstol liften var brudt sammen, så man blev transporteret til Kvitfejll for at stå på ski. Vi valgte at “følge efter” i egne biler, ca.45 km. Vejret var tåget og køligt, men vi fik da set lidt af området inden vi “trak” tilbage til Hafjell, hvor liften igen var i brug. Da der desværre ikke fantes fællesrum/varmestue på Hafjell camping, foregik vores afterskiing ved vognene. Ved dagens afterski serverede Pia og Per varm cacao og æbleskiver – det var et hit.

Mandag startede vores børn på skiskole (4 dage a` 90 min.) det var en dansk instruktør. På holdet var 6 danske børn, så alle forstod hinanden (selvom norsk jo ikke er den største sprog barierre). Imens ungerne var på skiskole kunne vi så få kørt lidt for os selv, -næsten helt  alene på bakkerne, flere gange i nysne. Det var jo ikke alle, som havde fået “øjne” til at stå på ski kl.9.30.

Om aftenen var vi alle blevet inviteret ud og spise, på Nermo hotel. Tine var blevet 35 år, og hendes gemal ville overraske hende med en surprise middag. Hun blev også overrasket da vi alle stod og sang fødselsdagssang, bag døren. Det blev en hyggelig aften med god norsk mad. Nogle af os afsluttede i Bent og Tines vogn med Jägerthe. Tak til Bent og Tine for mad og drikke.

Tirsdag stod vi igen op til nysne. Til frokost grillede vi pølser ved vognene, hvilket vi i øvrigt gentog flere gange

Onsdag lavede vi Vin Chaud (varm vin m.krydderier – Fransk specialitet) til afterski.
Onsdag aften faldt Finn på Gert og Mariannes camping “trappe”, det resulterede i et brækket ribben i ryggen, hvilket blev konstateret på Lillehammer Sjykhus. Heldigvis var Mikkel og Mette blevet så gode på ski, at jeg sagtens selv kunne køre rundt med dem, og de andre var mægtig søde til at tage et “nap”. Lars som havde taget sin mormor og morfar med (Gert og Marianne ! – dette var ikke en flabethed fra vi voksne, men en sød bemærkning fra Mikkel, 5 år. For dem som ikke ved det er Lars, Gert og Mariannes søn på 22 år), nå tilbage til Lars: Han blev et stort idol hos Mikkel, vi håber, han har præget Mikkels skiløb lidt.

For Finns vedkommende blev det 4 dage uden ski, p.g.a hans ryg. Lørdag og søndag tog de andre hjemad. Da var solen ellers brudt igennem, så vi nød at kunne vinke farvel.

I uge 12 var vi den eneste familie på campingpladsen, så vi havde bad, sauna og varmerum for os selv. Det var lidt tomt, især for ungerne, efter at de 5 andre vogne var væk. Men det blev en hyggelige uge, med rigtig dejligt vejr. Nysne 2 dage + høj klar himmel og sol. Ungerne blev “kanon” gode på ski (i morens og farens øjne!). Det var en fryd at se. To ugers skiferie er optimalt.

Fredag vågnede vi til ca. 5-10 cm. nysne. Desværre var det plus grader. Sneen var fin nok, om end lidt tung. Lørdag skinnede solen igen, og det tøede kraftigt. Så vi overbeviste os selv om, at det var godt, at vi skulle hjem nu. Der var nu kommet 3 familier til camping pladsen. Påskeugen gjorde sit indtog – godt vi ikke skulle stå i alen lange liftkøer.
Facts om Hafjell :
Campingplads med 70 pladser (heraf ca. 40 fastliggere) Pris:N.kr.190,- pr.døgn incl.strøm . Vores pris .kr.140,- (fin rabat ikk?) Bad : N.kr.5,- for 3 min.

På pladsen er der vaskemaskine og tørretumbler, lille køkken, varmeskabe, sauna og fine bade- og toilet forhold.

Pladsen ligger i ca. 200 meters højde, ca. 200 meter fra lifterne. (vi kunne køre på ski hele vejen til/fra vognene) 25 km. pister – 23 nedfarter – total højdeforskel 830 meter – længste pist 4,5 km. Afstand fra Lillehammer : 15 km.