Åre julen 2006

Åre julen 2006 – en ”research-tur” i den grønne vinter  (af Annette og Lars Møller)

I julen og nytåret 2006 indfriede vi et af familiens større ski-camping ønsker – at få sat Åre-området i Sverige på vores nethinder. Og det lykkedes – dog ikke helt i den hvide vinterdragt, som vi havde håbet på.

Fredag eftermiddag den 22. december satte vi og vores julepakkede vogntog kursen mod Frederikshavn for at tage færgen til Gøteborg.  Vi havde på forhånd indstillet os på en rolig og afslappet køretur op gennem Sverige, da udsigten til skiløb i store snemængder ikke ligefrem var til stede forud for denne jul. Derfor kørte vi direkte fra færgen til Liseberg Camping, hvor vi havde reserveret en overnatningsplads.

Videre fra Gøteborg næste morgen kl. 8.30 op mod Mariestad og ind på ”inlandsvägen”, hvor vi frem til ca. 20 km før Mora kører på vej 26. Herefter på vej 45 op over Mora og Orsa op til Sveg, hvor vi ankom til Sveg Camping kl. 17.30 efter godt og vel 600 km på en rimelig pletvis rim-glat landevej omgivet af særdeles smuk natur med skove og søer.  I Sveg, der ligger ud for Härjedalen, fandt vi et blad, der beskriver alle dale og skisteder i Härjedalen. Det skulle senere vise sig, at dette blad blev årsag til, at vi fandt sne og at vi alligevel fik stået rimeligt meget på ski i ferien.

Juleaftensdag kl. 9.00 kørte vi fra en stadig nattemørk Sveg by for at køre de sidste små 300 km til Åre via Østersund. Dagene er meget korte og nætterne særdeles lange på denne årstid. Syd for Østersund fik vi dagens gode overraskelse, da vi kunne spare ca. 50 km ved at køre vest om søerne  ved Østersund. Så allerede kl. 12.30 kørte vi ind i grønne og regnvåde Åre by og kl. 12.40 trillede vi ind på ”Camp Duved” i Duved by, der ligger ca. 9 km vest for Åre.  Turen til Åre er omtalemæssigt lang, men dog ikke længere end at vores triptæller stod på 1210 km fra den sydligste del af Danmark (Gråsten) op til Duved – ikke længere end fra Gråsten til Wagrain i Østrig. Og så på ganske fine landeveje, hvor vi med vores 2,5 meter brede campingvogn på intet tidspunkt følte, at vi havde for lidt plads på vejen. Der var heller ikke mange andre biler på vejen end os selv.

”Camp Duved” er en nystartet campingplads og den eneste vinteråbne plads i Åre-området. Vi var derfor noget spændte på at se, hvad det var for en sag. Pladsen er ubemandet, så vi havde forud E-mailet med Orvar – pladsens indehaver. Orvar er kortfattet i sine mails og svarer helst kun med ”ja, nej eller ok”. Men da Orvar dukkede op på pladsen 3. juledag skulle det vise sig, at vi havde med en særdeles venlig og ambitiøs nystartet ung campingchef at gøre. Han lød meget interesseret i vores skiklub og vil gerne fastholde en kontakt til os.   Pladsen er som nævnt før nystartet i vinteren 2005-06, men den er stadig ikke færdigbygget. Orvar virker som ”meget gør det selv-mand”, og når midlerne ikke lige er til stede, standser aktiviteterne i mere eller mindre halvfærdig udgave. Og det fik vi syn for, da vi kørte ind på det nøgne, grønne våde og sølede campingareal. Sommerens jordspor fra gravemaskiners kørsel på de stenbestrøede veje på pladsen lå blotlagte og opkørte hen. Skulle ikke have set sådan ud i julen, men gjorde det på grund af det tossede vejr. Orvar fortalte, at der så sent som 5 dage før juleaften havde ligget over en halv meter sne på pladsen. Den var fuldstændig smeltet nu. Vi fandt en plads med et fornuftigt underlag. Fra pladsen kunne vi se de hvidgrønne pister i Duvedområdet samt skimte Olympia-områdets oplyste pister ca. 9 km længere inde mod Åre by.

Pladsen har fornuftige faciliteter, men meget mangler endnu færdiggørelse. Toilet og bad fungerer, køkken er næsten færdigt, men fællesrum mm. henstår stadig ufærdigt. Selve standpladsen byder på 16 ampere til hver enkelt vogn.  Fra pladsen til bycentrum (ICA-marked mm.) er der ca. 700 meter, og der er ca. 1 km til nærmeste lift (transportlift fra Duved by til skiområdet ved Duved, som ikke var i funktion pga. mangel på sne). Der kører skibus hver time fra campingpladsen via Duved skiområde ind til lifterne i Åre by. Der er også mulighed for, at leje en snescooter. Ved indkørslen til pladsen stod ca. 20 maskiner klar til at køre ud i den sne, som ikke var der.Velankommet juleaften til en noget ”grå campingplads” i Duved spiste vi en dejlig julefrokost og vænnede os gradvist mere og mere til, at vi skulle spise julemiddag og holde juleaften helt alene på en grønsværd i Sveriges største skiområde under omstændigheder, der svarer til dem, som årets julefrokost i skiklubben blev afholdt under (mudder mm. som vi har læst om i sidste skiblad).   I juledagene var vi i skibakkerne. Da det så sløjt ud nøjedes vi med halvdags kort, der var sat meget ned i pris pga. af snemangel.  2. juledag blæste det 33 m/s og på toppen regn og + 4 grader i området ved Kabinebanen. Smalle sneafkørte passager, trængsel og tung sne. Åre er vant til masser af natursne, hvorfor udbygningen af anlæg til kunstsne er begrænset.

Slidte pister ved Kabinebanen i Åre, med Åre-søen midt for. ”Camp Duved” og Duved by skimtes i baggrunden, hvor søen snævrer ind til flod/elv
Natten til 3. juledag stormede det igen voldsomt og regnen styrtede ned. Vi havde fået nok af Åre og omegn, der ellers med en normal snesituation områdemæssigt nok vil være noget af det mest suveræne, vi kan forestille os mod nord. Vi rullede støttebenene op, skyllede mudderet af skoene og satte kursen sydpå mod Härjedalen. Og så var det, at vores brochure/blad, som vi fandt i Sveg på udturen, kom os til undsætning. Vemdalen (del af det samlede Härjedal-område) havde fanget vores interesse. Og i skiguiden på tekst-tv kunne vi se, at Vemdalen faktisk var det området i Sverige og Norge, der havde flest åbne pister og lifter i julen. Vemdalen med den lille by Klövsjö ligger ca. 100 km. syd for Østersund. Synet af de hvide skipister i Vemdalen (der er tre større områder i Vemdalen: Klövsjö-Högna, Vemdalskalet og Bjørk-riget) satte os straks i rette stemning, da vi stille og roligt trillede ind i fjeldene. Her var der sne – ikke meget, men den var der.

Klövsjö Fjäll så indbydende ud og vi fandt en lille ny ”husvognsplads” (40 pladser m. 16 amp. og kabel-tv på standeren) beliggende ved fjeldfoden (området hedder ”Fjällfoten”) direkte ved pisten. Pladsen er helt ny og ikke alle pladser er endnu udlejet for hele vintersæsonen. Derfor kunne vi leje en plads, som vi betalte 940 s.kr. for i 5 dage, incl. 97 kwh el. og super gode toiletfaciliteter. Her havde vi 5 gode skidage i Klövsjö-Högna området, der størrelsesmæssigt kan sammenlignes med et halvt Idre Fjäll eller en tredjedel Trysil (i udstrækning fra Turistcentret til Fageråsen her). Liftkortet gælder til hele Vemdalen, dvs. til yderligere 2 skiområder af mindst samme størrelse.

Nytårsaften holdt vi på Fjällhotellet i Klövsjö, der ligger i forbindelse med skicenteret. Her nød vi en herlig svensk gourmet nytårssupé med udsigt til oplyste skibakker, hvor sneen dalede fint ned fra himlen. Vi fik nemlig nysne både natten til nytårsaften og selve nytårsaften.  Nysneen nytårsdag måtte vi nyde på landevejen, for da påbegyndte vi vores hjemtur. Igen havde vi planlagt en rolig hjemtur over et par dage. Hjemturen foregik som udturen via ”inlandsvägen”, men på hjemturen kørte vi i snevejr og i et smukt snelandskab helt ned til Orsa nord for Siljansøen.

Første overnatning på hjemturen fandt sted første nytårsdag/nat i Mora på Moraparkens Camping  (flot stor kombineret hytteby og campingplads direkte ud til Siljansøen).2. nytårsdag kørte vi fra Mora ned gennem Sverige i plusgrader og grønne landskaber tilbage til Gøteborg, hvor vi ved aftenstid kørte ind på vores forud reserverede plads på Liseberg Camping. 3. nytårsdag/onsdag afgang med Stena kl. 9.30 fra Gøteborg og kl. 17 var vi tilbage i Gråsten efter en fantastik dejlig afslappende og naturoplevelsesfyldt jule- nytårsferie i det svenske.

På hjemturen kørte vi i flot snelandskab helt ned til Siljansøen
Snapfakta fra turen:

– 1210 km fra Gråsten til Duved på gode veje (vej 26, vej 45 ”inlandsvägen) og i smuk natur – Vinteråbne campingpladser på hele strækningen (Gøteborg, Mora, Sveg, Østersund) – ”Camp Duved” er lige nu eneste vinterplads i Åre-området – ”Camp Duved” er en ”ok-plads” og den bliver endnu bedre, når den bliver færdigbygget – ”Camp Duved”/lejrchef Orvar er meget interesseret i vores skiklub – vi er altid meget velkommen – Vi havde vinterdæk/M+S (uden pigge) på hele vogntoget, og vi havde perfekt vejgreb overalt – 16 amp. el på alle pladser – vi klarede os med 5-6 kg gas på 10 dage med konstant opvarmet vogn.

This content has been restricted to logged in users only. Please login to view this content.