Italien og Østrig uge 8 og 9 år 2007

Campingpladsen Miravalle

Pladsen ligger i gå-afstand fra den store lift i Campitello. Der er ikke meget belagt i uge 8 og 9. Hver enhed har god plads. Vi ligger længst væk fra floden, så vi får masser af sol fra middag og til ved 17 tiden. Det giver brune kinder til alle. Og giver skiferien en helt ekstra dimension. Fuglene synger og der er forår i luften. Som kontrast til skipisterne.
Campingværten hedder Renato. Han modtager os med kindkys og giver vin til afsked. Han fortæller at hans datter er til Camping messe i Danmark (Herning) for at reklamere for camping i Dolomitterne.
Prisen pr døgn for 2 personer i campingvogn er 22,50 Euro. Heri indgår strøm. Der er 6 amp. til rådighed, hvilket betyder at vi kan køre med centralvarmen på 1000 watt. Og så supplerer vi med gas. Vi bruger under 11 kg gas på de 8 dage. Vil man bruge Italienske gasflasker kan man låne en adapter til gassen af Renato.
Der er fri varmt vand og gode badefaciliteter, pæne køkkenfaciliteter og mulighed for at vaske tøj.Byen har alt det nødvendige til indkøb og hygge. Og ligger i god afstand for dem som ikke går så godt. Indkøbsmulighederne er som i gamle dage: bageren har dejligt friskbagt brød, slagteren gode specialiteter og købmanden alt hvad man ellers har behov for. Derudover er der sportsforretninger. Prislejet ligner det danske meget.

Skiområdet Dolomitterne

Dolomitterne er kendetegnet ved store brede velpræparerede pister. Det store skipas ( 40 Euro pr dag) giver adgang til ca 1200 km pister, siger de kloge. Og dem har vi nogen stykker med af.!!!!! Den første dag vil de vise pisterne frem. Og jeg skal sige, at jeg erfarer at det kræver sin mand at komme Sella Ronda rundt på sin første skidag. Det kostede taxa hjem for alle, fordi vi ikke nåede hjem før lifterne lukkede. Og jeg fik dummehatten. Men det var heldigvis ikke kun mig , der var øm dagen efter!!!
Ellers byder området på gode muligheder for at tilpasse udfordringerne til den enkeltes kunnen og kræfter. Faktisk slutter vi efter en uge af med, at Steen kan tage Sella Ronda rundt på godt 3 timer. Og så var der endda overskud til after-ski derefter. Men han gik tidligt i seng!!!!
Italien ligner Østrig. Der er små hyggelige steder hvor man kan raste undervejs. Vi har madpakkerne i lommen, så det er ikke hver gang vi raster på beværtninger. Og det giver mange gode snakke at sidde i den fantastiske natur og nyde en skimad: en bolle med syltetøj, skinke og ost.
Vejret var ikke alt for vinterligt i uge 8. Måske var det derfor alle turisterne blev kørt til Campitello. Faktum var, at busserne kørte ind på liftområdet ved 8 tiden om morgenen. Og på trods af de store lifte til 100 pers. var der kø-kø-kø ved liften. Det kunne tage en time at komme op. Og varede indtil ved 11 tiden. Så vi valgte at møde frem lige før busserne. Og det er ren fryd at starte ud på nypræparerede pister. Der var sne nok deroppe på pisterne.

Oplevelser

I uge 8 fejrede de fastelavn i Campitello. Der var optog og udklædning samt omdannelse fra gamle hekse til unge piger ved hjælp af fanden selv.
En aften var Kirsten og Preben ude at gå. De blev indfanget af Fanden selv, væltet omkuld og truet med treforken. Af uvisse årsager slap Bent og Tine ganske fri

Mad og socialt samvær

Italien er jo kendt for deres pizza. Specielt har de en pizza med spejlæg som skicampister er glade for.
Vi har også fundet en restaurant hvor ejeren taler dansk og gerne giver anbefalinger til den enkelte om menu.
Ellers mødes vi foran vognene til after-ski hver dag kl 16.30. På skift byder vi på små overraskelser for hinanden. Det giver gode grin- nok bedst den dag stolene var opstillet som i en bus. Og alle indtog deres pladser med den største selvfølge. Sikke en tur vi havde! Og andre dage var det kulinariske smagsprøver: nybagt kage, Kaiserschmarnn, ølpølse, chips, frugt. Og selvfølgelig smagte vi også på de drikkelige specialiteter: Bombardino(Æggepunch), Heisse witwe, gletcher eis, flüegel,jaga tee, williams mv. Det er rigtig hyggeligt og varer gerne 1½ time.

Turen mod Østrig

Efter en uge går turen så videre mod skiområdet Sølden i Østrig. Vi vælger at køre søndag for at være fri af skiftedagstrafikken. Fru Hyacint vil igen have os over bjergene, men igen er det ikke en vej for en campingvogn. Så vi kører tilbage til Bolzano og op gennem Brenner passet til Østrig. Turen tog 4 timer og forløber ganske planmæssigt.

Campingpladsen Camping Ötztal

Vi ankommer til en meget fugtig Camping Otztal. Vandpytterne er anselige, det er svært at finde en tør plet. Vi borer huller med boremaskinen ned gennem den frosne jord for at drænere lidt.
Allerede om natten begynder det at sne, og vi der har valgt at have hjemmedag, bygger den flotteste snebar. Desværre slår vejret ikke om i frost. Så selv om det sner flittigt i løbet af ugen, har vi sjap det meste af tiden. Og dræn er et ukendt fænomen på de Østrigske klipper. Vi beslutter at Sølden fremover kaldes Sjap-sjap.
Pladsen har rigtig fine faciliteter. Baderum med frit varmt vand og musik. Gode køkkenfaciliteter og et stort fællesrum. En dejlig restaurant og i gå-afstand fra den byen Längenfeld med gode indkøbsmuligheder samt flere butikker og restauranter.
Der er vaske-tørrerum og der er ski-stald med støvletørrer.
Skibussen har holdeplads lige uden for campingpladsen. Det tager ca ½ time at komme til Sølden.
Man kan tage til Sølden med taxi om aftenen hvis man vil opleve lidt natteliv. Ca 10 Euro pr person.
Prisen for 2 voksne i campingvogn er 22,50 Euro. Strøm koster 0,6 Euro pr kwh, og der er 10 amp. til rådighed. Vi vælger at anvende gas til mest mulig forbrug. Man anvender tyske flasker og tysk regulator.

Oplevelser

En aften tager vi i Aqua Dome, som er et thermalbad baseret på underjordiske varme kilder. Det er en fantastisk oplevelse at ligge udenfor i de varme bassiner og kigge op i snevejret. Bagefter går vi i Sauna world og prøver krydderurte-sauna, tyrkisk dampbad, almindelig sauna og aroma- sauna. Afbrudt af ophold i enten isbækken indenfor eller grottebassin udenfor. Det er bare dejligt. Vores hud føles som det fineste silke bagefter. Prisen er 14 Euro for thermalbad og 7 Euro for Sauna world.

Skiområdet Sölden

Stort og udfordrende for viderekomne. Ikke specielt velegnet for nybegyndere.
Vejret var ikke med os, men der var mulighed for at stå på ski. Dog glæder vi os til at se området på en god vinterdag. Liftkort koster 40 Euro pr dag, og der er rabat for flere dage samt for seniorer.
Hvis man vil undgå kø, er det en fordel at tage til Sølden ved 11 tiden, og så kan man købe rabatkort til 35 Euro.Vi starter hjemturen fredag formiddag. Overnatter ved Berlin og ankommer til Broager lørdag eftermiddag. Kilometertælleren siger 1200 km fra Camping Ötztal, Längenfeld, Østrig.Glade vinterhilsner fra Kate og Erik