Tips til vintercamping

 

Pladsens placering
I Norge og Sverige ligger campingpladserne ofte midt i ski-terrænet til stor glæde for familier med børn.

I Østrig må der påregnes transport fra campingplads til løjpen enten med egen bil eller skibussen. Billet til skibussen er ofte inkluderet i liftkortet

Service på pladsen
De fleste campingpladser har traktor-service når standpladsen skal findes og snerydning fra hovedvejen og til pladsen.
De fleste campingpladser har ski- og tørrerum.
Sydpå er det billigst at bruge gas til opvarmning. Flasker og fittings kan ofte lejes på pladsen
Dæk
Skal du til Norge eller Sverige tilrådes det at både bil og vogn udstyres med pigdæk. (har bilen monteret pigdæk skal campingvognen også have pigdæk monteret) Gode lameldæk står godt på sne og slud men ikke på is

Sydpå er det nok med gode vinterdæk og snekæder i bagagerummet. (du må ikke have pigdæk på igennem tyskland. Kæderne skal være stærke.Hvis man kører i nysne og hjulet ’træder igennem’ og kæderne ’rusker’ så skal man stoppe inden den knækker.
Dæktrykket på campingvognen kan roligt hæves til det tryk der er præget på dæksiden (typisk 60-65 psi), det giver en mere stiv undervogn når hjulet ikke er så blødt.Påskriften er lavet til USA, Canada og NewZeeland, men vi må pumpe 10 % mere i.
Varevogns dæk kan tåle højere tryk end almindelige dæk.Husk at måle trykket ved kolde dæk.
Husk altid max tilladt kugletryk, det giver mere stabil kørsel.

Bremser
Sørg for at bremserne er juster og hold dem rene. Brems altid forsigtigt om vinteren, det er næsten umuligt at rette et vogntog op på en isglat vej.
Opvarmning
Hvor meget gas skal man regne med at bruge på en vintertur, hvis man anvender gas til opvarmning. Rejsejournalisten Anne Vibeke har denne test på sin hjemmeside Link til gas artikel, hun skriver at de skal regnes med mellem 150 og 170 gram gas pr. time. Det er selvfølgeligt bestemt af mange faktore som udetemperatur, vind og vognens størrelse, men tallene passer fint med mine egne erfaringer. Ca 4 kg. i døgnet er et realistisk tal

BP letvægtsflasker kan byttes i Sverige, Norge og Finland til en anden letvægtsflaske, som har en anden
tilslutningsstuds og flasken byttes tilbage af BP i Danmark igen. Og fra 1. April 2004 kan den også byttes i Holland, Belgien og Østrig ((se www.bpgas.dk)) Husk at tage et ”adapterkit” med til regulatoren (dem sælger Østsjællands Campingcenter) Husk brug kun ”Propan” til vinterbrug, det fordamper ved minus 42 gr. C, og ifølge BP er der Propan i deres flasker året rundt. ”Butan” bruges bl.a. i engangs lightere og de små blå gasdåser og fordamper ved 0 gr. C. disse duer
derfor ikke om vinteren.
Sikkerhedsventilen på gasflasken åbner ved 25 Atm., som først opnås ved en temperatur på over 70 gr. C.
For at en gasflaske kan levere gas skal der tilføres varme til flaskens overflade så den er over minus 42 gr.
så gassen kan fordampe.

Blæservarme
Blæserslanger skal ligge helt nede ved gulvet, ude ved væggen, og trække luften ind gennem åbninger i
fronten af magasinet, under dobbeltbunden, hvorefter luften opvarmes og strømmer op gennem
klimaryglænet og op forbi vinduerne og forhindrer kulde indfald.
Pas på med at lægge noget på gulvet lige foran Truma-ovnen (ej heller et meget høj-luvet gulvtæppe),
temperaturføleren sidder nede ved gulvet ude ved fronten, og hvis der ligger et par våde skisokker foran,
så får føleren varmen bagfra og skruer ned for tidligt.
Blæseren bag på Truma-ovnen trækker det halve af luften gennem fronten af ovnen, forbi den gasopvarmede
brænder, og forbi det elektriske UltraHeat element, og den anden halvdel af luften fra rummet
bag ovnen (eller fra under-vognen gennem en air-mix)
Husk at slukke blæseren under kørslen, så trækkes der ikke så meget dieselos ind i campingvognen.
Gulvvarme
Vi har det bedst med ca. 30 gr. C. på gulvet. Hvis der er el eller vand gulvvarme så brug gulvtæpper der ikke isolerer så effektivt, og ikke løse måtter på gulvet der isolerer.
Centralvarme
Alle kedler er i dag fra Svenske Alde, og da de er ejet af Tyske Truma er service og reservedele ikke så stort et problem i dag.
Den gamle Primus cirkulationspumpe bliver slidt op efter 3-12 måneders brug, sliddet på lejerne er stort da den skifter retning på vandet 90 grader hvilket giver et skævt slid. Ved en reparation af pumpen i dag sætter man en Alde pumpe med ekspansionsbeholder i til ca. 1200 kr. den sidder i toppen af
ekspansionsbeholderen, og kan ved et evt. nyt nedbrud byttes uden at tappe ”vandet” af.
Skorstenen kan gøres højere, så blæser fyret ikke så nemt ud under kørsel, men så støder man også nemmere på lave broer.
I et centralvarmeanlæg er der en prioritet så el-patronen kører først, og kun hvis el’en ikke kan klare det, starter gassen.
Centralvarme anlægget vil ikke køre hvis spændingen er under ca. 10,5 volt.
Hvis batteriet er halvdårligt og spændingen svinger omkring de 10,5 volt, så kan man brænde kontakterne
på det indbyggede relæ.
Køleskab
Varmeelementet i et køleskab er et 10 Volt, så hvis den bare får 11 volt er det fint, brug mindst 4-6 kvadrat ledning hele vejen fra batteriet til køleskabet for at undgå for stor spændingstab.
Vognen
Der kræves en velfungerende campingvogn eller autocamper (robust, god isolering og driftsikkert varmeanlæg).
En varmeblæser kan være til stor nytte.
Husk at lufte godt ud hver dag, så du får fugten ud af vognen.

De fleste moderne campingvogne kan anvendes om vinteren” – sådan står der i de fleste brochurer. Og det kan de også – Danmark. Men bliver det rigtig koldt – eller du camperer i udlandet, så kan der ske det at f.eks. vandslangerne fryser – og så er det ikke så sjovt længere. Kommer du ud for frosne slanger er en hårtørrer et dejligt stykke værktøj og ofte har man det med alligevel. Alternativ kan en varmeovn anvendes men hårtørreren kan komme ind alle steder

Teltet
Vinterforteltet er det vigtigste tilbehør som vindfang og opbevaringsrum.
Du kan ofte ikke anvende pløkker til fæste af teltet, læg sne, sten eller andre tunge genstande på regnkanten.
Generelt
Har man vogn og udstyr i forvejen er der fornuftig økonomi i vintercamping – specielt for børnefamilierne.

I Danmark holder syv DCU-pladser vinteråbent: Absalon, (Rødovre), Hornbæk, Odense, Mols (Ebeltoft), Hesselhus (Funder ved Silkeborg), Tranum (Brovst) og Vorbasse (Billund)

40 gode tips
1. Husk at have samme type dæk på bil og campingvogn. Mange glemmer desværre at skifte til vinter- eller pigdæk på campingvognen.
2. Er der batteri monteret i din campingvogn, kontroller at det virker 100 % før du kører hjemmefra.
3. elektrisk motorvarmer gør stor gavn når det fryser 10 grader om natten, og er lykken, når det fryser 25 grader. De fås fra ca. 800 kr. og opefter.
4. Husk at stoppe en gang imellem og gå ud på vejen for at se om du kører på en tør vej med fygesne eller på ren is og sne.
5. Husk at holde campingvognens baglygter fri for fygesne.
6. Kør altid efter forholdene og pas især på med at køre for stærkt, også selv om lokalbefolkningen, der er vant til vinterføre, kører meget stærkere.
7. Lad aldrig håndbremsen på bil eller campingvogn være trukket i frostvejr. Varme bremser udskiller fugt når de afkøles, og så fryser de fast. Det kan let blive svært at få løsnet dem igen. Har turen til campingpladsen været hård, så lad bremserne køle af, evt. ved at køre lidt frem og tilbage indtil de er kolde, inden du sætter vognen på plads for en uge.
8. Er bremserne frosset fast kan de måske løsnes med en spand varmt vand. Men kør en tur med det samme, så vandet ikke fryser dem endnu mere fast. Er det muligt, så lån eller lej evt. en opvarmet hal eller garage, så de kan blive tøet helt op. Det er livsfarligt at køre med defekte bremser, også om vinteren.
9. Løft viskerne når du parkerer, så fryser de ikke fast til forruden. Fryser det mere end 10 grader, og er ruden ikke våd, er det ikke nødvendigt.
10. Husk at have ekstra tæpper med i bil og campingvogn. Så kan du holde varmen indtil hjælpen kommer frem.
11. Husk altid at have kost og skovl med i bilen ved vintercamping. Selv små fastkørsler kan overvindes ved hjælp af godt værktøj.
12. Læg en skridsikker måtte uden for campingvognen, så er ind- og udstigning er mere sikker.
13. Når du går rundt på en vintercampingplads, så gå i sneen selv om det knirker. Går du på de blanke pletter, går du gerne på rent is, og her står du ikke så fast, som i sneen.
14. Husk at have masser af klodser med hjemmefra. Især hvis enheden skråner meget kan der blive brug for mange klodser.
15. Brug evt. ekstra bærefødder/bukke under campingvognens vanger for at sikre en ekstra stabil opsætning af campingvognen.
16. Når du parkerer campingvognen på enheden, så skrab alt sneen væk hvis det er muligt, så du holder direkte på jorden. Hvis det tøer i løbet af dagen, så står vognen skævt om aftenen. Er der meget sne, så brug så store klodser så muligt. Det er bedre, at det er klodserne, end campingvognens støtteben, der fryser fast. Fastfrosne klodser kan enten forlades, tøes fri med varmt vand eller slås fri med en mukkert.
17. Ved kraftigt snefald er der stor risiko for at sneen kommer til at dække for skorstenens udblæsningshul. Monter derfor altid en skorstensforlænger om vinteren. Det er livsfarligt at opholde sig i en campingvogn med tændt gasovn og tilstoppet skorsten.
18. En to trins trappe gør ud og indstigning af camping vognen lettere. Især når du er pakket godt ind på grund af vinterkulden
19. Fyld aldrig vandtanken helt op. Vand udvider sig, hvis det fryser til
20. Er vandtanken frosset til, så tænd ikke for vandpumpen, da dens skovlhjul kan gå i stykker. Hvis du venter til den er tøet op, er der stor chance for at pumpen stadig virker.
21. Er vandtanken frosset helt til, tøs den lettest op ved at hælde en eller flere spande varmt vand i den. Brug aldrig varmeblæser eller anden direkte varmekilde. Alternativt kan du afmontere tanken og sætte den ind i en varmestue til den er tøet op.
22. Er vognens forskellige spildevandsrør sat sammen til et samlet afløb, og er de ikke frostsikret, skal de skilles ad før du kommer ud i frostvejr. Gør det i god tid, f.eks. efter den sidste efterårstur. Så kan vand fra køkken, toiletrum og brusebund løbe direkte ned i en spand. Selv om rørene kan sikres med varmetråde, så kan du ikke være sikker på at de er frostfri ved 20 graders frost.
23. Husk ekstra spande til afløbene. Om sommeren er åbne spande forbudt på de fleste campingpladser. Om vinteren er de derimod en nødvendighed, med mindre du har monteret en opvarmet spildevandstank i campingvognen
24. En frossen spildevandsspand tømmes lettest ved at skylle med vand (gerne varmt) langs siderne
25. En ”spildevandsisklump” skal lægges på den dertil ind rettede rist, ikke i afløbscisternen
26. Frosthårde spande flækker eller splintres hvis du forsøger at sparke eller slå vandet ud af dem
27. Hæng elkabler op, så de ikke ligger på jorden og fryser fast. Er dette ikke muligt, så flyt rundt på dem flere gange om dagen. Brug evt. snor til at binde kablerne op mellem træer og pæle.
28. Læg aldrig sne op mod campingvognens sider for at standse træk under den. Sneen kan fyge ind og stoppe ventilationsriste og luftindtag til gasovnen.
29. Luk aldrig lofts- og gulvventiler med klude eller andre materialer. De er en del af vognens sikkerhedsudstyr,og skal sikre mod kulilteforgiftning.
30. Sner det kraftigt, der hvor du tager hen, så anskaf evt en markise i aluminium til forruden. Så skal du ikke hele tiden ud for at feje sne væk.
31. Kører varmeapparatet kun på gas, kan en automatisk gasomkobler sikre mod en morgenfrossen vogn.
32. Har du centralvarme, så husk at få kontrolleret niveau og frostbeskyttelse i anlægget.
33. Er der 230 Volt på campingpladsen, så husk på, at:
16 Amp. giver mulighed for at trække 3680 Watt.
10 Amp. giver mulighed for at trække 2300 Watt.
6 Amp. giver mulighed for at trække 1380 Watt.
34. Hvis du bruger el-patronen i dit centralvarmeanlæg, så husk at lægge enten 1000, 2000 eller 3000 watt til vognens øvrige varmeforbrug.
35. Hvis du har UltraHeat i din campingvogn, så husk at lægge enten 500, 1000 eller 2000 watt til vognens øvrige forbrug.
36. Suppleres varmen i din vogn med en elektrisk blæser, så husk at overholde brandsikkerhedsafstanden og lægge enten 1000 eller 2000 watt til vognens øvrige forbrug.
37. Forteltets pløkker kan sjældent bankes i jorden uden at gå i stykker. Problemet løses bedst ved at bore for med en kraftig boremaskine.
38. Læg bare sne langs vinterforteltets græskant. Det holder på teltet og minimerer træk inde i det.
39. Vent med at spænde forteltet helt ud til allersidst. Kontrol opspænding jævnligt, især efter en dag med solskin og efter blæsevejr.
40. Anskaf en vinterforstærkning til dit fortelt, hvis du skal på vinterferie, hvor det sner kraftigt.
Huskeseddel til vinterturen
Snekæder.
Thermokedeldragt (når man skal sætte kæder på)
God håndlygte med batterier.
God sneskovl.
Ekstra sprinklervæske.
Træklodser til at køre vognen op på, og til støttebenene.
Lægtehammer.
Adaptere / gasregulator til udlandet.
Gasflasker.
Telt, skørt, pløkke, hammer, tæppe.
Elkabel, stik
Reservehjul, donkraft, hjulnøgle

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *