Nordiske vintervogne klarer kulden bedst

Artiklen fundet i Jyllandsposten januar 2016

Flere og flere producenter skruer deres campingvogne sammen, så de kan klare en tur i frostvejr, uden man får kolde fødder. De rigtige vintervogne er stadig i en dyrere klasse.En normal campingvogn kan med mindre opdateringer udmærket bruges om vinteren. De klassiske vintervogne har dog bedre isolering, og der er arbejdet mere med luftcirkulationen, der er nøglen til et godt klima, når det er dybfrost udenfor. Foto: PREn normal campingvogn kan med mindre opdateringer udmærket bruges om vinteren. De klassiske vintervogne har dog bedre isolering, og der er arbejdet mere med luftcirkulationen, der er nøglen til et godt klima, når det er dybfrost udenfor.

Hvorfor stille campingvognen væk om vinteren? Det spørgsmål stiller mange campister sig selv. Flere og flere bruger da også campingvognen som et hotelværelse tæt ved pisterne på skiferien og får på den måde en skiferie, der er billigere end en traditionel overnatning og meget tættere på naturen.

Foruden en vogn, der er egnet til vintercamping, skal man naturligvis også være indstillet på, at køreturen frem til destinationen kan være ensbetydende med glatte veje og stigninger, der sætter den trækkende bil på udfordringer.

Gennem generationer har vintervogne været synonymt med nordiske producenter som Kabe, Solifer, Cabby og Polar, men også andre producenter arbejder med isoleringen og konstruktionerne, så vognene kan bruges om vinteren.

Skellet mellem europæiske og nordiske vogne er derfor så småt ved at forsvinde. De europæiske producenter er nemlig begyndt at sætte centralvarme i deres vogne i stedet for blæservarme. Herudover benytter flere montering af overskabe med luftcirkulation, som mindsker tendensen til kondens.

Dyrere i produktion

Udfordringen ved vinteroptimering er ikke kun, at det fordyrer produktionen, men vægten stiger også. Derfor arbejder en række producenter med, at man fra fabrikken kan bestille vognene med vinteroptimering.

Har man allerede en campingvogn, og vil man på skiferie, er det også muligt at få den vinter-udstyret hos en forhandler, uanset hvilket mærke man har.

Den grundlæggende isolering af campingvognen kan der ikke ændres på, men et bedre varmesystem og andre småforbedringer kan være en begyndelse.

Og så kan man prøve vinter-dillen af i den vogn, man har, og så senere opgradere til en rigtig vintervogn, hvis man skal købe ny.De rigtige vintervogne er dimensioneret med tykkere isolering. Billedet viser, hvor tyk isoleringen er i en vogn fra svenske Kabe. Foto: Jens Høy

De rigtige vintervogne er dimensioneret med tykkere isolering. Billedet viser, hvor tyk isoleringen er i en vogn fra svenske Kabe. Foto: Jens Høy

Blandt de mærker, der har nærmet sig de klassiske nordiske vintervogne, er blandt andet tyske LMC, der har vintervogne, hvor også campister med mindre biler kan være med i forhold til vægten.

Tyske Dethleffs vogne kan også udstyres med en vinterpakke med isolerede hjulkasser, opvarmede spildevandsrør og vandlås samt elektrisk eller vandbåren gulvvarme.

Kigger man hos Adria er Alpina-serien helårsisoleret, mens resten af programmet har varierende isoleringstykkelse fra modelserie til modelserie.

Og der kan endda være forskelle inden for en modelserie – f.eks. er vogne med 2,45 meters bredde lidt bedre isoleret i vognsiderne end vogne med 2,30 meters bredde.

Nordisk er lig med kulde

Mange vælger at køre til de store destinationer i Norge og Sverige, hvor der kan være meget koldt i vintermånederne.

Om en vinteroptimeret vogn også i praksis er behagelig, når termometret kryber ned omkring 15-20 minusgrader, er svært at sige, og det afhænger også af brugernes individuelle krav til komfort.

En gasovn alene vil ikke helt kunne løfte opgaven med at holde god varme i hele vognen ved de nordiske kuldegrader, så en eller anden form for blæservarme er et godt supplement. Den fordeler varmen bedre i vognen.

Fordeling af varmen er uhyre vigtig, så der ikke dannes kuldelommer, hvor der kan opstå kondens og dermed fugtskader.

Traditionelt set er billigere campingvogne forsynet med et varmesystem, hvor varmen cirkulerer i slanger, hvor huller i slangerne skal sørge for, at varmen fordeles.

En forholdsvis enkel måde at vinteroptimere på er at eftermontere elektrisk gulvvarme, der leveres som en folie, der rulles ud over gulvet og tapes fast.

Et elektrisk panel som tilskud til en gasvarmer kan også være en opgradering, der løfter komforten, når frosten bider. Og strømmen er typisk billigere i Norge og Sverige i forhold til danske priser.

Intet slår en rigtig vintervogn

Uanset hvor godt man isolerer og forbedrer en normal vogn til vinter, vil en klassisk vintervogn altid være lidt mere komfortabel, når det er virkeligt koldt.

Nøglen til en vintervogn fra eksempelvis Kabe er selve konstruktionen, hvor god isolering er en selvfølge.

De svenske campingvogne er bygget til at klare det ekstreme skandinaviske klima, der går fra en varm og tør sommer – via et regnfuldt og blæsende efterår – til en bundfrossen vinter med mange centimeters kold og isolerende sne.

De forskellige producenter af vintervogne benytter alle en isoleringsteknik, som de har udviklet gennem mange år, men foruden isolering handler det i høj grad om at få luften til at cirkulere inde i vognen.

Afstand og vinkler mellem sofaer, senge og sofarygge er nøje afprøvede, så luften uhindret kan cirkulere, og samtidig sikrer luftkanaler i overskabene, at luften cirkulerer frit fra gulv til loft. Selv kabelkanalerne til el, vand og afløb er vinklede for at lede luftstrømmene forbi vinduerne.

Kigger man dybt i vintervognene og åbner skabene, finder man også løsninger, der viser at vognene gennem en årrække er udviklet til brug om vinteren.

Det betyder eksempelvis bred adgangsdør til vognen med teknik, der mindsker kuldebroer og indbyggede skoskabe, hvor varmeslanger sørger for, at skistøvlerne er lune efter en lang kold nat tæt ved ydersiden af campingvognen.

Et decideret tørreskab til vådt skitøj er også en mulighed i de rigtige vintervogne, ligesom skabe til ski med adgang udefra tæller med på listen over små detaljer, der gør vintercamping til en leg i en rigtig skandinavisk vintervogn.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *